مار را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
  • کدخبر 1147
  • 1402/08/08-09:29
  

افتتاح آمادگاه مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی استان کرمانشاه

افتتاح آمادگاه مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی استان کرمانشاه

آمادگاه مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی استان کرمانشاه صبح امروز با حضور مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری کرمانشاه ،معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و مدیران سازمان،مدیران ادارت تابعه و....در شهرستان کرمانشاه به عنوان مرکز استان افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه کیومرث اکبری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ارتباط با ضرورت ایجاد آمادگاه مذکور گفت: یکی از وظایف مهم جهاد کشاورزی در حوزه پدافند غیر عامل و پدافند زیستی داشتن آمادگی لازم و تدارک مواد و تجهیزات برای ردیابی و شناسایی و کنترل عوامل زیستی خطرناک در حوزه جهاد کشاورزی است.
وی در ادامه افزود: در استان کرمانشاه به واسطه مرزی بودن و تنوع آب و هوایی و اقلیمی و تنوع گیاهان کشاورزی و حجم بالای مبادلات کشاورزی در استان با عراق و وجود نقاط مبادلات متعدد با عراق و همچنین وجود نقاط تردد متعدد احتمالی برای قاچاق محصولات و نهاده های کشاورزی به وجود چنین آمادگاهی نیاز مبرم داشت.
اکبری ادامه داد:در راستای ایجاد آمادگی برای مقابله با خطرات و تهدیدات زیستی گیاهی، این سازمان با همکاری سازمان حفظ نباتات و با همکاری و هماهنگی اداره کل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران استانداری اقدام به اختصاص مکان و خریداری و تکمیل مواد و تجهیزات و تاسیس آمادگاه مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی استان کرمانشاه نموده است.
اکبری در خصوص امکانات این آمادگاه گفت:در این مکان مواد و تجهیزات ردیابی و کنترلی عوامل تهدیدزای زیستی گیاهی و کشاورزی نگهداری و متناسب با نیاز بین شهرستانها توزیع می شود.
وی ادامه داد:در حال حاضر در این آمادگاه تجهیزات ردیابی، سموم خاص و مواد شیمیایی کنترل عوامل خسارت زا و عوامل قرنطینه ای و آفات عمومی خطرناک و همچنین تجهیزات کنترلی شامل انواع سمپاش های موتوری و وانتی و تراکتوری خریداری و نگهداری می شود.
اکبری سپس افزود :البته ما آزمایشگاه تشخیص عوامل تهدیدزای زیستی و گیاهی نیز داریم که بخش از این آمادگاه محسوب می شود و وظیفه آن تشخیص عوامل است و دارای مواد و تجهیزات و دستگاه های تشخیص قارچ شناسی، باکتری شناسی، حشره شناسی، کنه شناسی، ویروس شناسی، شناخت علفهای هرز و انگل و نماتد شناسی است و البته اونجا هم به اعتبارات و مواد و تجهیزاتی نیاز دارد که قطعا با تمام توان برای بهینه سازی و انجام حداکثر توان پدافندی این دو تاسیسات مهم تلاش خواهیم کرد.
گفتنی است ؛این آمادگاه با صرف اعتباری بیش از ۵ میلیارد تومان برای خرید مواد و تجهیزات، تجهیز و آماده شده و به اعتبارات زیادی برای مناسب سازی خود تاسیسات و امکان نگهداری بلند مدت مواد و تجهیزات و همچنین مواد و تجهیزات و دستگاهها نیاز دارد.