مار را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
  • کدخبر 1154
  • 1402/08/14-16:48
  

تدوین برنامه عملیاتی تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل محیط زیست استان و سازمان نظام مهندسی

در جلسه ای مشترک با حضور مدیر کل و مدیران محیط زیست استان و رئیس و معاونین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، برنامه عملیاتی در خصوص اجرایی شدن تفاهم نامه همکاری زیست محیطی تدوین شد.

به گزارش روابط عمومی سنم استان کرمانشاه، در این جلسه که صبح امروز چهاردهم آبانماه در اداره کل محیط زیست استان برگزار شد طرفین در خصوص تدوین شیوه نامه اجرایی تفاهم نامه همکاریهای مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

در ابتدای جلسه مهندس احد جلیلیان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در زمینه اجرای تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده، گفت: در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی، توسعه ظرفیت های بین بخشی و نیل به اهداف توسعه پایدار آمادگی داریم تفاهم‌نامه مبادله شده را اجرایی نماییم.


وی افزود: یکی از الزامات برون سپاری امور از طرف محیط زیست ایجاد شرکتهای مهندسین مشاور و تشکیل شرکت های محیط زیستی توسط اعضای سازمان نظام مهندسی برای انجام قرار داد های مختلف ازجمله ارزیابی و استقرار نظام مدیریت سبز در دستگاههای اجرایی، اجرای برنامه آموزشی، ترویجی و پژوهشی، مطالعات زیست محیطی پروژه ها، hse و بسیاری دیگر از وظایف غیر حاکمیتی است.

مدیر کل محیط زیست و نایب رئیس شورای نظام مهندسی استان بر ضرورت بکارگیری توان کارشناسی نظام مهندسی تاکید کرد و گفت: رفع نیازهای کارشناسی در حوزه محیط زیست و ارزیابی محیط زیستی طرحها، تنها از مسیر برون سپاری کارهای میدانی و انجام آن با استفاده از ظرفیت کارشناسی سازمان نظام مهندسی ممکن خواهد بود.

در ادامه جلسه مهندس پیرمراد مراد مرادی رئیس سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی و کشاورزی کرمانشاه با بیان وضعیت موجود اعضای سازمان در گروه محیط زیست گفت:در هر دوره ای از فعالیت شورا تفاهم نامه هایی با مدیران وقت محیط زیست کشور و استان منعقد و مبادله شده است ولی به دلیل نبودن ساز و کار اجرایی و همچنین اراده مشترک از سوی هر دو دستگاه به سرانجام نرسیده است و هم اکنون ما شاهد این هستیم که 90 درصد اعضای سازمان در رشته های مرتبط با محیط زیست جویای کار هستند.

وی اهم پیشنهادات سازمان جهت اجرایی شدن تفاهم نامه را در 15 بند عنوان کرد و افزود: تفاهم‌نامه موجود بستری موثر برای توسعه مشارکت‌های اجتماعی، کشاورزی پایدار و اشتغال دانش آموختگان بخش است که به عنوان نمونه می توان با بکارگیری آنان در اجرای قانون هوآی پاک که حداقل بیش از ۱۱۰ واحد صنعتی و تولیدی باید از خدمات کارشناسی برخوردار شوند زمینه اشتغال 110 کارشناس را فراهم کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان ایجاد هسته های زیست محیطی،الزامات HSE در واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی، لزوم برخورداری از کارشناسان محیط زیست در پایش و مدیریت تلفیقی آفات و پایش مراکز عرضه سموم کشاورزی را از جمله زمینه های برخورداری از خدمات فنی و مهندسی محیط زیست بر شمرد.

در ادامه این نشست،کارشناسان محیط زیست و نظام مهندسی به تبادل نظر پیرامون اجرای موضوعات تفاهم‌نامه همکاری پرداختند و مقرر شد با همکاری بخشهای مختلف محیط زیست استان دستورالعمل اجرایی تفاهم نامه تدوین شود.